by Zann » 18 Mar 2010, 02:30
Avsluttet Kosmorama i går med White Material og Limits of Control. Interessant kombo, ikke minst fordi Isaach De Bankolé spiller i begge filmene. I White material har han rollen som "Le boxeur", og gjett hva som står på fyrstikkeskene karakteren hans i Limits of Control hele bytter bort til alle han møter? Jada.
Likte White Material veldig godt, utrolig fascinerende portrett av en dame som nekter å gi seg mens leken er god. Forøvrig nydelig spilt av Isabelle Huppert. Den trykkende, nesten marerittaktige stemningen, skapt av liberal flashback-struktur, lekkert energisk foto (ikke av Claire Denis' faste samarbeidspartner Agnès Godard, som jeg trodde helt til nå) og like lekker filmmusikk av Tindersticks (nesten litt postrockaktig denne gangen!), gjør at dette blir noe mer enn nok en europeisk guilt trip i det voldsomme og ustabile Afrika.
Limits of Control likte jeg nesten enda bedre, hvis det i det hele tatt er mulig, nå som jeg fikk sett den på stort lerret. Slutten, som jeg første gang mistenkte for å være litt for konkret, litt for tett knyttet til politiske lesninger, funket bedre nå. Man må tåle at Bill Murrays karakter er oppført som "The American" i rollelisten, ellers er avslutningen kledelig mystisk og i filmens åpne ånd, mener jeg nå. Dette er i ferd med å bli litt av en idealfilm for meg, en perfekt lek med overflate, meningsdannelser, fiksjon og virkelighet, rituelle besvergelser istedet for historiefortelling, skikkelser istedet for karakterer, og gitarfeedback på lydsporet.